abstract • Badalamenti • StMor 60/1 (2022) 169-189

Badalamenti Marcello, «Bernhard Häring. Teologo, Maestro, Testimone. Presentazione del Libro di Lilia Sebastiani»


Knowledge of a theologian like Bernhard Häring (1912-1998) is a grateful reason to place moral theology, of which he was a master, in a today made up not of platitudes but of passion for the good: of education for men and women of faith who must choose the good, in the good they must find themselves at ease, for the good they must fight the battle that faith gives them (2 Tim 4:7-8). The contribution presents a biography, attempting to reaffirm some lines to be kept in mind in the study of moral theology that arise from Häring's teaching and that, in the author's opinion, fit well with today's teaching of Pope Francis' magisterium.

* * *

El conocimiento de un teólogo como Bernhard Häring (1912-1998) es una razón agradecida para situar la teología moral, de la que fue maestro, en un hoy hecho no de tópicos sino de pasión por el bien: de educación para hombres y mujeres de fe que deben elegir el bien, en el bien deben encontrarse a gusto, para el bien deben librar la batalla que les da la fe (2 Tim 4,7-8). La contribución presenta una biografía, intentando reafirmar algunas líneas a tener en cuenta en el estudio de la teología moral que surgen del magisterio de Häring y que, en opinión del autor, encajan bien con el magisterio actual del Papa Francisco.

* * *

La conoscenza di un teologo come Bernhard Häring (1912-1998) è motivo riconoscente per porre la teologia morale, di cui fu maestro, in un oggi fatto non certo di luoghi comuni ma di passione per il bene: di educazione per gli uomini e le donne di fede che il bene devono scegliere, nel bene devono ritrovarsi a proprio agio, per il bene devono combattere nella battaglia che la fede gli dona (2Tm 4,7-8). Il contributo presenta una biografia, cercando di riaffermare alcune linee da tener presenti nello studio della teologia morale che nascono dall’insegnamento di Häring e che, a giudizio dell'Autore, si coniugano bene con l’insegnamento odierno del magistero di papa Francesco.